Здоров'язберігаючі технології

Здоров’ятворчі та здоров’язбережувальні технології у дошкільному закладі 
      Одне з головних завдань дошкільного закладу – така організація освітнього процесу, за якої не лише зберігатиметься високий рівень розумової працездатності вихованців, а й зміцнюватиметься їхнє здоров’я.
       Базова програма приділяє особливу увагу впровадженню в освітній процес здоров’язбережувальних технологій, що дають змогу проводити оздоровлення в цікавих різноманітних формах, забезпечують фізичне, соціально-емоційне, духовне, інтелектуальне благополуччя малюків. Особливо ефективні оздоровчі технології терапевтичного спрямування : арт-терапія, піскова терапія, ігрова та казкотерапія, сміхотерапія, музична терапія, кольоротерапія. Терапія означає «лікування». Але в умовах дитсадка впровадження таких технологій передбачає профілактику різних захворювань, поліпшення психоемоційного стану дошкільнят.
     У повсякденному житті малят варто використовувати якнайбільше оздоровчих технологій, ажде вони переважно прості у використанні, дають вихованцям велике задоволення, а головне – мають ефективний комплексний вплив на формування їхнього здоров’я.  Здоров’ятворчі  та здоров’язбережувальні  технології 
    Можна використовувати у різних організаційних видах роботи, у повсякденні, інтегруючи їх у різні види діяльності дітей.
Розглянемо деякі оздоровчі технології.

                                 
Кольоротерапія



          Діти дуже чутливі до кольорів. Споглядання кольорів веселки сприяє  вбиранню енергії Сонця, гармонізації почуттів та думок.
     Запропонуйте дітям обрати кольорову картку, яка їм подобається найбільше, а потім визначте, чи відповідають їхні почуття обраному кольору.
     Орієнтовні емоційні значення кольорів:
-    жовтий – радість;
-    червоний – щастя;
-    синій – образа, зосередженість;
-    зелений – спокій;
-    голубий – замріяність;
-    сірий – сум;
-    помаранчевий – піднесення, радість;
-    коричневий – утома.
Діти незалежно від національності і місця проживання надають перевагу яскравим кольорам – червоному, жовтому, помаранчевому. Такі кольори не дратують їх, а навпаки, заспокоюють їх, дають можливість почуватися комфортно. Здавна відомо, що колір може навіть лікувати. Розглянемо, як колір впливає на організм:
Зелений колір: заспокоює нервову систему.
Червоний колір: стимулює серцеву діяльність, активізуює обмін речовин.
Жовтий колір: зміцнює нервову систему, зір, покращує настрій.
Оранжевий колір: стимулює роботу щитовидної залози, підвищує апетит,нормалізує роботу кишково-шлункового тракту.
Голубий колір: знімає стрес, знижує артеріальний тиск.
Синій колір: діє заспокійливо на організм.
Фіолетовий і бузковий: діє як синій та голубий, а нестача цього кольору може спричинити депресію.
     
        Нервова система здорової дитини потребує позитивного енергетичного впливу, яскравих кольорів і світлих їх відтінків навколо себе. У практичній роботі з дошкільнятами можна виділити три рівні використання кольоротерапії:
1)    організаційні можливості кольору (система освітлення та колірне оформлення інтер’єрів приміщень дитсадка);
2)    педагогічні можливості кольору (навчання, розвиток, виховання);
3)    реабілітаційні можливості кольору (оздоровлення, лікування, психологічний колорит).

 Рекомендована робота з дошкільниками з кольоротерапії:
1.Вправи на релаксацію «Зелений ліс», «Зоряне дихання» тощо.
2.Графічні вправи «Хвилинки-кольоринки» з метою заспокоєння дітей. Протягом 4-5 хвилин діти роблять колоровими фломастерами, олівцями довільні малюнки.
3.Міні-заняття з кольоротерапії.            


Арт-терапія



      Арт-терапія – лікування мистецтвом. Відносно новий метод психотерапії, який досить широко використовується в роботі з дошкільнятами. Запропонуйте вихованцеві виразити свої емоції, почуття, проблеми за допомогою ліплення, малювання. Такі заняття допомагають зняти психічне напруження.
      Арт-терапія поєднує використання різних видів образотворчості: малюнка, живопису, монотипії, мозаїки, колажу, ліплення тощо. Переваги цього методу – відносна простота в застосуванні, багатство матеріалів, можливість поєднувати його з будь-якими іншими методами,серед яких: музикотерапія, танцювальна терапія, казкотерапія, кольоротерапія, пісочна терапія
                                 Переваги арт-терапії
1.    Арт-терапії не має обмежень у використанні, оскільки не вимагає наявності особливих здібностей до образотворчої діяльності чи художніх навичок, тож підходить кожному.
2.    Як засіб невербального спілкування вона особливо цінна для тих, кому важко передавати свої переживання словами.
3.    Арт-терапія як засіб вільного самовираження та самопізнання передбачає атмосферу довіри, високої толерантності, уваги до внутрішнього світу людини.
4.    Дає значний позитивний емоційний заряд, формує активну життєву позицію, впевненість у своїх силах.



Сміхотерапія



     У народі кажуть: «Сміх – це здоров’я». Справді, він допомагає зняти стрес, підняти настрій, сприяє виділенню потрібних гормонів, задіює м’язи обличчя та тіла людини.
     Наука про сміх – гіотологія- стверджує, що сміх позитивно впливає на  фізичний розвиток дітей. Сьогодні сміхотерапія практикується в усьому світі.
    Виявляється, сміх буває різним: веселим і отруйним, радісним і сумним, розумним і недоречним, іронічним і щирим, цинічним і сором’язливим. І не кожен сміх позитивно впливає на наше здоро’я. Окрім того, сміх як важливий засіб дихання дає легеням можливість повністю звільнитися від повітря. Він також знижує частоту ритму серця, нормалізує артеріальний тиск, сприяє виробленню життєво необхідних гормонів радості. Реакція імунної системи на сміх прямо протилежна реакції на стрес. Навіть саме промовляння «хі-хі», «хо-хо», «ха-ха» дає клітинам імунної системи команду атакувати чужорідні тіла – віруси, злоякісні клітини тощо. Тому сміх рівнозначний прогулянці по лісу чи кисневому коктейлю.
    Щоб діти росли здоровими, веселими, слід впроваджувати в освітньо-виховний процес  «хвилинки-смішинки», розваги, гуморини, що викликають позитивні емоції.


    Пісочна терапія



Пісок і вода – найулюбленіші матеріали для ігор і занять дітей.
Пісок «поглинає» негативну енергію, «очищає» енергетику людини, стабілізує її емоційний стан.
         Перші знайомства малюків відбуваються у пісочниці. Заняття та ігри з піском підносять настрій, викликають емоції радості, спонукають до діяльності. У процесі ігор з піском діти стають більш упевненими та здатними долати труднощі: у них розвиваються тактильно-кінестетична чутливість і дрібна моторика рук.
         Матеріал для гри з піском:
-    ящик відповідного розміру;
-    чистий просіяний пісок;
-    лійка з водою;
-    набір мініатюрних іграшок, деталі конструкторів.
        Роботу з піском доцільно починати з ігор на розвиток тактильно-кінестетичної чутливості і дрібної моторики рук: «Пальчики, долоньки, кулачки – друзі ви мої і помічники». Тактильно-кінестетичні відчуття – це відчуття, які ми отримуємо через рецептори на шкірі. Вони тісно пов’язані з розумовими операціями, з їх допомогою ми пізнаємо світ.
       Можна запропонувати дошкільникам:
-    «походити» дольками по піску, залишаючи свої сліди;
-    виконати долоньками і ребром долонь зигзагоподібні та колові рухи;
-    складеними пальцями зобразити на піску сліди загадкових, казкових птахів, тварин (фантазуємо).









Здоров`язбережувальні технології в дитячому садку

Комментариев нет:

Отправить комментарий